DSV har valt elektriska Terberg YT203-EV-terminaltraktorer för intern transport av löstrailers – ett beslut som baseras på en grön affärslösning, där beräkningar visar lönsamhet och koldioxidneutral drift över tid.
DSV-terminalen i Horsens är imponerande och tar emot 1 000 lastbilar dagligen. Dessa leds till en av de 320 portarna för att leverera eller hämta gods. Vid full drift förväntas upp till 1 500 lastbilar dagligen.
Förutom terminalen innehåller logistikcentret även ett Solution Warehouse och ett Road Warehouse, med totalt 276 000 kvadratmeter under tak. Solpaneler installerade på taken ska leverera grön energi till terminaltraktorer, företagsbilar, byggnader och framtida elektriska DSV-lastbilar.
CO2-neutral energi var en avgörande faktor när DSV valde att ersätta dieseldrivna terminaltraktorer. Utmaningen var att säkerställa att elektriska terminaltraktorer kunde arbeta kontinuerligt, hantera löstrailers effektivt och erbjuda flexibel och snabb laddning.
https://mail.one.com/api/love%40unicamedia.se/mail/1/INBOX/1403095681/30014/1.2.3?contentId=image006.jpg%4001DB820C.A1A2C8A0&size=1450456" alt="Et billede, der indeholder person, tøj, udendørs, Ansigt
Indhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert." width="374" height="249" />
General manager Erik Petersen på DSV i Horsens har blivit övertygad om de affärsmässiga fördelarna med elektriska terminaltraktorer, som också stämmer väl överens med DSV-koncernens gröna profil.
"Vi var skeptiska till en början, men Terberg YT203-EV har visat sig vara ett perfekt val. De fungerar optimalt i vår intensiva verksamhet. Batterierna kan laddas från 30 % till 95 % på bara 30 minuter, vilket säkerställer att de kan köras dygnet runt," säger Erik Petersen, General Manager vid DSV i Horsens.
De nya terminaltraktorerna bidrar till miljövänlig, tyst och effektiv transport inom DSV:s område, som sträcker sig över 70 hektar – motsvarande 118 fotbollsplaner. Det stora transportbehovet kräver pålitliga maskiner som kan hantera hög arbetsbelastning effektivt.
Egen energiförsörjning
Valet av elektriska Terberg-terminaltraktorer återspeglar DSV:s åtagande för hållbarhet. DSV har startat ett eget energibolag som levererar el från ett solpanelssystem för verksamheten och fyra stationära 30-tons batterier som lagrar och distribuerar energi till hela terminalen.
"Den långa livslängden för terminaltraktorerna, batterierna och laddningstekniken gör detta till en stark affärslösning jämfört med dieseldrivna maskiner. Traktorerna laddas precis utanför dörren och är körklara efter en kort paus. Lösningen är en kombination av en robust produkt och ett framgångsrikt samarbete med N.C. Nielsen," säger Erik Petersen.
https://mail.one.com/api/love%40unicamedia.se/mail/1/INBOX/1403095681/30014/1.2.4?contentId=image007.jpg%4001DB820C.A1A2C8A0&size=2340576" alt="Et billede, der indeholder tøj, benzinstander, person, bygning
Indhold genereret af kunstig intelligens kan være forkert." width="373" height="249" />
Drift dygnet runt
De två Terberg YT203-EV-terminaltraktorerna används dygnet runt hos DSV och flyttar upp till 400 löstrailers varje dag. Traktorerna har en lyftkapacitet på 36 000 kg, en rymlig hytt, optimerad sikt och avancerade säkerhetsfunktioner som sätter föraren i fokus.
De tystgående Terberg-maskinerna gör det möjligt för föraren att behålla koncentrationen under arbetsdagen. En surfplatta i hytten visar en digital översikt över uppgifterna, vilket säkerställer en effektiv logistikhantering.

"Det måste vara ekonomiskt klokt att investera i grön teknik. DSV är ett utmärkt exempel på hur det kan lyckas i praktiken. Terberg-tekniken möjliggör en grön omställning utan att kompromissa med verksamheten, och vi kan dokumentera de positiva miljöeffekterna med pålitlig data," säger Søren W. Kristensen, Key Account Manager på N.C. Nielsen.
Källa: N.C. Nielsen A/S