Tillsammans med Ahola Transport inleder InQuire och Elgiganten regelbundna helelektriska gränsöverskridande transporter med gods från Elgiganten Logistiks nordiska distributionscentral i Torsvik till butiker och terminaler i Finland.
Utvecklingen av helelektriska lastbilsekipage accelererar och prestanda och räckvidd är redan idag fullt tillräckliga för att i många fall kunna utmana traditionell teknik med förbränningsmotorer för diesel eller biogas, även över längre sträckor. Tillsammans med Ahola Transport, tar InQuire nu nästa steg mot net zero för Elgigantens transporter genom att inleda regelbunden trafik med helelektriska ekipage mellan Elgiganten distributionscentral, söder om Jönköping och den nordiska elektronikjättens butiker och terminaler i Finland.
Fordonskombinationen som används har en totalvikt på 64 ton med ett ruttupplägg som omfattar leveranser av gods från olika branscher och varuägare i Finland och i Sverige. På detta sätt uppnås en hög fyllnadsgrad och tompositionering kan undvikas.
”Genom att kombinera hemelektronik och kök från Elgigantens nordenlager i Sverige till Finland med stålprodukter från SSAB i Finland tillbaka till mottagare i Sverige, har vi fått till en effektiv lösning, ur såväl kostnads- som hållbarhetssynpunkt.
Vi har länge målmedvetet arbetat med att minska transportutsläppen genom olika åtgärder, som ett sparsamt körsätt, en effektiv transportplanering samt genom utveckling av digitala verktyg som stöder dessa och är glada över att som första transportföretag nu kunna erbjuda den första helelektriska kombinationen för regelbunden trafik mellan Sverige och Finland.”, berättar Åke Nyblom, vd för Ahola Transport.
”För att vi skall kunna nå utsläppsmålen behövs aktivt samarbete och gemensamma initiativ med kunder och partners. Vi ser fram emot att fortsätta driva utvecklingen tillsammans med InQuire och Elgiganten. ”, avslutar Åke Nyblom.
I ett initiativ under namnet SDC, Sustainability Distribution Concept, samarbetar Elgiganten Logistik med InQuire när det gäller användande av nya bränsleslag (el, vätgas) i kombination med största tillåta lastbärare. Tillsammans med Ahola Transport används redan längre, så kallade HCT -ekipage för Elgigantens räkning till mellan Sverige och Finland och nästa steg är att stegvis implementera alternativa drivmedel, där de här första helelektriska transporterna är ännu en viktig milstolpe.
”Jag är både glad och lite stolt över att vi nu startar upp de första regelbundna transporterna för Elgiganten, mellan Sverige och Finland med helelektriska ekipage. För att klara av den stora förändring som transportbranschen står inför och att möta uppsatta hållbarhetsmål är detta ett viktigt steg som leder till dramatiskt minskade utsläpp.”, säger Jesper Lundqvist, affärsområdeschef hos InQuire.
Källa: InQuire