Gemensam spurt mot e-mobilitet och hållbarhet: Nico Rosberg blir ny Brand Ambassador för Jungheinrich. Jungheinrich och Nico Rosberg slår sig samman för att förespråka elektrisk mobilitet och hållbarhet. Hållbarhetsentreprenören och världsmästaren i Formel 1 2016 kommer att representera logistikexperten Jungheinrich som varumärkesambassadör.
– Nico Rosberg är inte bara en ikon inom motorsporten – som investerare och visionär delar han Jungheinrich´s passion för klimatsmart, hållbar teknik, förklarar Dr Brzoska, styrelseordförande i Jungheinrich AG. Den tidigare racerföraren är en av grundarna av Greentech Festival, en global plattform för framtidsinriktad teknik inom mobilitet, hälsa, jordbruk, ekonomi, mode och energi. Sedan pensioneringen har Rosberg varit en synlig förespråkare för elektrisk mobilitet och hållbara affärsmetoder.
– Vi behöver nya visioner och smart teknik för vår planet. Detta innebär att man driver elektrifiering och koldioxidminskning framåt på alla områden i vår ekonomi - särskilt inom mobilitet, säger Rosberg.
– Jag tar förarsätet tillsammans med Jungheinrich, i loppet mot e-mobilitet.
Jungheinrich har drivit utvecklingen inom elektrisk mobilitet sedan starten, och är en pionjär och utvecklare av litiumjonteknik. För exakt tio år sedan var Jungheinrich det första intralogistikföretaget i världen att lansera en serieproducerad truck med integrerad litiumjonteknik.
– Vår strävan att skapa hållbara värden förenar oss med Nico Rosberg, förklarar Dr Brzoska.
– Nico ger ett ansikte åt vårt engagemang och vårt arbete. Därutöver vill vi tillsammans utveckla idéer och arbeta med konkreta lösningar och applikationer för elektrifieringslösningar, energieffektivitet och hållbarhet. Detta för att visa vad som är möjligt på framtidens lager. Tillsammans med vår nya varumärkesambassadör Nico Rosberg kommer vi att göra detta engagemang för våra kunder och allmänheten ännu mer centralt i vårt arbete.
Om Nico Rosberg
Nico Rosberg föddes 1985 i Wiesbaden, Tyskland, son till världsmästaren i Formel 1 ™ Keke Rosberg. Nico tävlade i F1 i elva år och tog titeln som världsmästare 2016. Sedan pensioneringen från Formel 1 har han inlett en karriär som hållbarhetsföretagare och investerare i grön teknik och mobilitet. Baserat i Monaco hanterar hans team ett stort antal projekt med stöd av ett dedikerat team av internationella experter i Monaco, Storbritannien och Tyskland.
Rosberg har investerat i många framgångsrika nystartade företag som Lilium, Volocopter, What3Words, Tier och Formula E. År 2018 blev Rosberg erkänd för sitt engagemang för hållbar innovation med miljöpriset "GreenTec Entrepreneur of the Year". Ett år senare grundade han GREENTECH FESTIVAL, en global plattform för ledande grön teknik och en hållbar livsstil. År 2020 grundade Rosberg Rosberg X Racing för att tävla i Extreme E, en tävlingsserie som belyser klimatförändringarnas påverkan och främjar antagandet av elfordon i strävan efter en lägre koldioxidutveckling för planeten.
Källa: Jungheinrich