Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa


2020-12-03

Kapten Neil Whittacker är Stena Emblas Befälhavare och tillsammans med sin besättning seglar han henne hem till Europa de kommande sex veckorna.
Bild: CMI Jinling Shipyard
Kapten Neil Whittacker är Stena Emblas Befälhavare och tillsammans med sin besättning seglar han henne hem till Europa de kommande sex veckorna.

Stena Embla vid varvet i Weihai.
Bild: CMI Jinling Shipyard
Stena Embla vid varvet i Weihai.

Sky Bar är en del av den skandinaviska interiören.
Bild: CMI Jinling Shipyard
Sky Bar är en del av den skandinaviska interiören.

Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.
Bild: CMI Jinling Shipyard
Stenas nybyggda fartyg Stena Embla fick högsta betyg under första provturen till havs. Här testas manöverbarheten.

Niclas Mårtensson, Stena Lines VD.
Bild: Emelie Asplund
Niclas Mårtensson, Stena Lines VD.

Färjerederiet Stena Line meddelar att deras nybyggda färja Stena Embla är levererad och nu är på väg från varvet i Kina till Europa för att gå i trafik på Irländska Sjön i början 2021. Färjan är det tredje av fem fartyg av modellen E-Flexer som Stena Line bygger tillsammans med Stena RoRo på CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Stena Embla och hennes systerfartyg Stena Estrid och Stena Embla är bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen och är en viktig del i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan.

Tidigt på morgonen tisdagen 1 december påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa färd från Kina tillbaka till Europa innan hon ska gå i trafik på Irländska Sjön i början av 2021. Tidigare under året har systerfartygen Stena Estrid och Stena Edda som byggts vid samma varv, gått i trafik på linjerna Dublin (Irland) och Holyhead (Wales) samt Belfast (Nordirland) och Birkenhead/Liverpool (England). 

På grund av pandemin genomfördes det endast en mindre överlämningsceremoni av fartyget den 19 november i Weihai, Kina. På plats för att ta emot färjan var Kapten Neil Whittaker, som också blir dess första Befälhavare och ska segla hem Stena Embla tillsammans med sin besättning. Via länk från Stena Lines huvudkontor i Göteborg deltog bland annat Stena Lines VD Niclas Mårtensson som konstaterade att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena Line:

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson. 

De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering på Irländska Sjön. I november har Stena Line firat 25 år i Belfast och 25 år på linjen Holyhead-Dublin och totalt går idag sex av Stena Lines 18 färjelinjer i regionen.  

– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson.

Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som levereras till Stena Line under ett och samma år.

– Vi är imponerade att varvet trots den pågående pandemin återigen lyckats leverera i tid och ser fram emot att välkomna fartyget och dess besättning till sitt nya hem på Irländska Sjön”, säger Niclas Mårtensson.

Fakta om Stena Lines nya fartyg:


Ytterligare två fartyg har börjat byggas
Under året har också byggnationen påbörjats av ytterligare två längre färjor av modellen E-Flexer vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet.

De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket också möjliggör en konvertering till elhybrid i framtiden. Leverans är planerad till 2022 och Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.


Källa: Stena Line