Stena Lines nya färja levererad och på väg till Europa
Tidigt på morgonen tisdagen 1 december påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa färd från Kina tillbaka till Europa innan hon ska gå i trafik på Irländska Sjön i början av 2021. Tidigare under året har systerfartygen Stena Estrid och Stena Edda som byggts vid samma varv, gått i trafik på linjerna Dublin (Irland) och Holyhead (Wales) samt Belfast (Nordirland) och Birkenhead/Liverpool (England).
På grund av pandemin genomfördes det endast en mindre överlämningsceremoni av fartyget den 19 november i Weihai, Kina. På plats för att ta emot färjan var Kapten Neil Whittaker, som också blir dess första Befälhavare och ska segla hem Stena Embla tillsammans med sin besättning. Via länk från Stena Lines huvudkontor i Göteborg deltog bland annat Stena Lines VD Niclas Mårtensson som konstaterade att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena Line:
– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson.
De tre nybyggda färjorna Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla är ett kvitto på Stena Lines långsiktiga investering på Irländska Sjön. I november har Stena Line firat 25 år i Belfast och 25 år på linjen Holyhead-Dublin och totalt går idag sex av Stena Lines 18 färjelinjer i regionen.
– Stena Embla och hennes systerfartyg är verkligen nästa generations färjor. Energieffektiva, flexibla, moderna och anpassade för såväl gods- som passagerartrafik. Detta är ytterligare en viktig milstolpe i Stena Lines pågående modernisering av fartygsflottan och vår plan för att bidra till att reducera transportsektorns klimatpåverkan, säger Niclas Mårtensson.
Stena Embla är det tredje nybyggda fartyget som levereras till Stena Line under ett och samma år.
– Vi är imponerade att varvet trots den pågående pandemin återigen lyckats leverera i tid och ser fram emot att välkomna fartyget och dess besättning till sitt nya hem på Irländska Sjön”, säger Niclas Mårtensson.
Fakta om Stena Lines nya fartyg:
- 215 meter långa RoPax-fartyg optimerade för både gods- och passagerartrafik med en kapacitet på 3 100 längdmeter lastdäck, bildäck för 120 bilar och total passagerarkapacitet på 1000 personer.
- Effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt.
- Upp till 30 % mer energieffektiva än befintliga fartyg i flottan tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder.
- Samtliga fem fartyg levereras gas ready, vilket möjliggör konvertering till metanol- eller LNG-drift
- Stena Lines skandinaviska arv syns tydligt på interiören och designen är ljus och luftig med flera stora panoramafönster.
- Namnet Stena Embla är baserat på Stena Lines svenska arv och enligt den nordiska mytollogin var Embla den första kvinnan.
Ytterligare två fartyg har börjat byggas
Under året har också byggnationen påbörjats av ytterligare två längre färjor av modellen E-Flexer vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet.
De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket också möjliggör en konvertering till elhybrid i framtiden. Leverans är planerad till 2022 och Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.
Källa: Stena Line