Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången


2020-12-17

Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar.
Bild: Euro NCAP
Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar.

Euro NCAP har tillsammans med bland annat Trafikverket testat 19 olika modeller av skåpbilar för förekomsten av så kallade förarstödssystem, det vill säga krockundvikande eller krocklindrande system. Testerna visar att skåpbilars säkerhet ligger flera år efter personbilar.

Antalet lätta lastbilar i trafik ökar stadigt varje år, vilket gör säkerhetsfrågan allt viktigare. Merparten finns i urbana områden. Det innebär att vi ser alltfler skåpbilar i områden där merparten av oskyddade trafikanter rör sig, både barn och vuxna. Samtidigt saknar skåpbilarna ofta de system som känner av gående och cyklister.

– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar.


Testerna kan bli ett steg mot ökad säkerhet
Trafiksäkerhet är ett samspel mellan vägens utformning, fordonssäkerhet och dess användare. Det tar lång tid att utveckla krocksäkerheten hos skåpbilarna, men förarstödssystem kan föras in snabbare då det inte kräver så stora modifieringar av fordonet. Dessutom är många modeller förberedda för dessa system.

– Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.

Rekommendationer till tillverkare
• Gör de krockundvikande och –lindrande system som idag finns som tillval till standard.
• Skynda på införandet av dessa system som redan idag är vanliga i personbilar.
• Se över passagerarskyddet i krock.
• Skynda på införandet av moderna skyddssystem, såsom krockkuddar, bältespåminnare    och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätes-passagerare.

Rekommendationer till transportföretag
• Efterfråga de säkerhetssystem som finns.
• Välj de säkraste fordonen, dessa test är en vägledning.

En fjärdedel av testade skåpbilar får bottenbetyg
De nitton testade skåpbilarna har fått betyg i fem nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil erhöll det högsta betyget, platina. Några skåpbilar hade dock enskilda förarstöds-system som fungerade väl, i nivå med en personbil, men ingen hade prestanda rakt över som är i nivå med dagens personbilar.

Testresultat, poängbedömning från 0– 100 % där 100 procent är högsta möjliga säkerhet

Fordonsmodell, skåpbilProcent i testetMedalj 
Volkswagen Transporter65%Guld
Ford Transit63%Guld
Mercedes-Benz Vito61%Guld
Ford Transit Custom58%Silver
Mercedes-Benz Sprinter52%Silver
Peugeot Expert44%Silver
Volkswagen Crafter 44%Silver
Opel/Vauxhall Vivaro 42%Silver
Citroën Jumpy (Dispatch)  37%Brons
Toyota PROACE35%Brons
Peugeot Boxer33%Brons
Citroën Jumper (Relay)32%Brons
Iveco Daily30%Brons
FIAT Ducato28%Brons
Renault Master16%Ej rekommenderad
Nissan NV40012%Ej rekommenderad
Renault Trafic11%Ej rekommenderad
Opel/Vauxhall Movano8%Ej rekommenderad
FIAT Talento5%Ej rekommenderad



Fakta:
Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (s.k. ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden. Exempel på förarstödsystem är kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.

• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.
• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.
• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.
Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester.



Källa: Trafikverket