Ett år med pandemin – ny rapport från en krisande svensk flygbransch
Flygets återhämtning som vi kunde se efter förra sommaren har kommit av sig eftersom världen just nu är mer nedstängd än den varit vid något enskilt tillfälle under pandemin. Februari 2021 var antalet flygpassagerare i Sverige cirka 90 procent lägre jämfört med samma månad före krisen. Om inte flygmarknaden återhämtar sig i närtid krävs träffsäkra kris- och stödåtgärder för att rädda företag och arbetstillfällen. Samtidigt måste åtgärder vidtas för att resandet ska komma igång igen.
Transportföretagens rapport ”Ett år med pandemin – rapport från en krisande svensk flygbransch” bygger på en enkät som genomförts under februari i år och som skickats till Transportföretagens medlemsföretag inom flygbranschen.
- Sju av tio företag uppger minskad omsättning under 2020 jämfört med 2019 och omkring hälften av företagen miste minst halva sin omsättning.
- Sex av tio företag svarar att de har svårt att uppskatta om omsättningen kommer att öka eller minska 2021 pga. coronapandemin.
- Sju av tio företag minskade antalet anställda 2020 jämfört med 2019.
- Mer än hälften av företagen utesluter inte personalneddragningar under 2021.
- Företagen uppger att de viktigaste åtgärderna för att flyget ska kunna återhämta sig i år handlar om att staterna måste tillåta och underlätta ett smittsäkert resande, till exempel genom harmonisering av reserestriktioner och införandet av vaccinationsbevis.
– Trots flera bra insatser har regeringen kontinuerligt underskattat krisen. Flyget är ett ekosystem där alla aktörer måste fungera i luften och på marken. Utan företag som till exempel underhåller flygplan, sköter incheckning och tar hand om passagerarna stannar systemet. Vår rapport visar att företagen tyvärr känner stor osäkerhet inför framtiden och jag är genuint orolig, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen - Flyg.
Rapporten visar tydligt att 2021 står och väger. Nästan sex av tio företag uppger att de har svårt att uppskatta om omsättningen kommer att öka eller minska i år och många företag utesluter inte ytterligare personaluppsägningar. Framtidsutsikterna är fortfarande mycket osäkra och delvis beroende av hur smittspridningen utvecklas och när restriktionerna för vår rörlighet lyfts. När passagerarna uteblir drabbar det direkt flygbolag och flygplatser. Men även andra företag i flygbranschen som arbetar med att upprätthålla svensk luftfart som marktjänster (incheckning, bagagehantering etc.) samt service- och underhållsverksamhet påverkas.
– Människor och företag vill resa och behöver flyget. Det finns ett stort uppdämt behov av att återuppta kontakter igen. Nu måste Sverige se till att fullfölja vaccinationsplanen och arbeta för öppna gränser. Regeringen kan inte passivt vänta ut smittläget utan måste redan nu arbeta för att öppna upp för smittsäkert resande. Ett första steg skulle kunna vara att regeringen säkerställer en resebubbla i Norden och med andra länder dit svenskar väntas resa redan till sommaren och gör det möjligt för arbetspendlare och besökare att färdas fritt över gränserna. Regeringens uppdrag om vaccinationsbevis är mycket välkommet men mer måste göras för att ett normalt resande ska vara möjligt, avslutar Fredrik Kämpfe.
Om rapporten
Rapporten ”Ett år med pandemin – rapport från en krisande svensk flygbransch” är framtagen av Transportföretagen - Flyg ett bransch- och arbetsgivarförbund inom Transportföretagen. Förbundet har cirka 88 medlemsföretag med ungefär 9100 medarbetare. Företagen representerar flygbolag, flygtrafikledning, flygplatser, flygskolor, marktjänster samt service- och underhållsverksamhet.
Enkäten skickades ut under två veckor i februari i år och besvarades anonymt av 22 företag inom flera olika verksamhetsområden.
Klicka här för att läsa rapporten i sin helhet.
Källa: Transportföretagen