DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna
DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban för framtidens transporter. Åkeriet har köpt regionens första helelektriska Scania-lastbil medan logistikjätten DB Schenker investerat i en snabbladdare.
– Omställningen till el pågår för fullt i DB Schenkers nätverk och Godsservice i Dalarna är en av våra pionjärer. Åkeriet visar ledarskap i omställningen och erfarenheterna vi får när vi börjar köra elbilarna är mycket värdefulla. När vi går över till el blir vi helt utsläppsfria, vilket är målet för hela vår globala koncern, säger Hanna Melander, hållbarhetschef på DB Schenker.
Lastbilen, en Scania 25L 4x2 165 kWh, kommer köra både i, och strax utanför, Borlänge. Den kan köra upp till 11 mil innan den måste återvända till DB Schenkers terminal för att laddas medan chauffören är på lunch.
– Därför var det viktigt att investera i en snabbladdare, säger Peter Skogbergs, distriktschef DB Schenker Borlänge.
Eget initiativ
Han menar att det finns infrastrukturella utmaningar för kommunen eftersom det saknas publika laddplatser för tunga lastbilar. Därför tar DB Schenker i Borlänge ett helhetsgrepp genom att skapa egna förutsättningar och egen infrastruktur för att säkerställa att lastbilen ska kunna laddas som planerat.
Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge, är medveten om utmaningarna. Samtidigt har det hänt mycket kring elfordon på kort tid. Och att bygga ut stamnätet är inget man gör i en handvändning, menar hon.
– Just snabbladdarna kräver dessutom betydligt mer energi än en vanlig laddare för en personbil. Så ja, att få till infrastrukturen för laddning i stor skala är en utmaning. Nu när batteritillverkaren Northvolt ska etablera sig i Borlänge vill vi satsa ännu mer på den gröna industrin. Så jag är glad att DB Schenker satsar på en snabbladdare. Det blir en markör då DB Schenker och Godsservice är viktiga aktörer i länet, säger Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge kommun.
Stort kliv i omställningsarbetet
Godsdistribution med el kräver god planering för att kunna maximera lastbilens kapacitet. Sedan 2019 har Godsservice haft en elhybridlastbil rullandes i Falu Centrum, med goda resultat. Med den nya Scaniabilen tar företaget ett stort kliv framåt i omställningsarbetet. Att gå från tomt till fullt batteri tar cirka en timme.
– Sen räknar vi med att tillföra 30 minuters laddning dagtid vilket tillför ca 5 mil för eftermiddagens körning. I kombination med snabbladdaren utmanar det här vårt sätt att tänka kring energioptimering och trafikplanering. Det är spännande utmaningar, men vi har jobbat strategiskt med detta i flera år. Vi kommer nu, tillsammans med Scania, göra en driftsanalys över hela vår lastbilsflotta för att se i vilken takt en fullskalig elektrifiering skulle kunna ske, säger Fredrik Fagerström, vd för Godsservice Dalarna, som ingår i Fagerströmsbolagen.
Individuellt anpassade lösningar
År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Företaget erbjuder redan batteridrivna lastbilar och bussar med räckvidd upp till 250 km per laddning och om ett år kommer Scania kunna erbjuda helelektriska fordon även för regionala transporter.
– Elektrifiering innebär långt mer än en förändring av fordonsflottan för ett åkeri. För att underlätta omställningen arbetar vi nära kunderna för att analysera drift och föreslå kundanpassade lösningar för varje enskilt transportuppdrag. För att övergången till elektrifierade transporter ska gå så smidigt som möjligt erbjuder Scania därför en e-mobilitetslösning som omfattar ellastbilar, laddutrustning och installation via partners, finansiering, uppkopplade tjänster, service och reparationer, säger Jessica Björkquist, emobility-ansvarig, Scania Sverige.
Källa: DB Schenker
Lastbilen, en Scania 25L 4x2 165 kWh, kommer köra både i, och strax utanför, Borlänge. Den kan köra upp till 11 mil innan den måste återvända till DB Schenkers terminal för att laddas medan chauffören är på lunch.
– Därför var det viktigt att investera i en snabbladdare, säger Peter Skogbergs, distriktschef DB Schenker Borlänge.
Eget initiativ
Han menar att det finns infrastrukturella utmaningar för kommunen eftersom det saknas publika laddplatser för tunga lastbilar. Därför tar DB Schenker i Borlänge ett helhetsgrepp genom att skapa egna förutsättningar och egen infrastruktur för att säkerställa att lastbilen ska kunna laddas som planerat.
Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge, är medveten om utmaningarna. Samtidigt har det hänt mycket kring elfordon på kort tid. Och att bygga ut stamnätet är inget man gör i en handvändning, menar hon.
– Just snabbladdarna kräver dessutom betydligt mer energi än en vanlig laddare för en personbil. Så ja, att få till infrastrukturen för laddning i stor skala är en utmaning. Nu när batteritillverkaren Northvolt ska etablera sig i Borlänge vill vi satsa ännu mer på den gröna industrin. Så jag är glad att DB Schenker satsar på en snabbladdare. Det blir en markör då DB Schenker och Godsservice är viktiga aktörer i länet, säger Mari Jonsson, kommunalråd i Borlänge kommun.
Stort kliv i omställningsarbetet
Godsdistribution med el kräver god planering för att kunna maximera lastbilens kapacitet. Sedan 2019 har Godsservice haft en elhybridlastbil rullandes i Falu Centrum, med goda resultat. Med den nya Scaniabilen tar företaget ett stort kliv framåt i omställningsarbetet. Att gå från tomt till fullt batteri tar cirka en timme.
– Sen räknar vi med att tillföra 30 minuters laddning dagtid vilket tillför ca 5 mil för eftermiddagens körning. I kombination med snabbladdaren utmanar det här vårt sätt att tänka kring energioptimering och trafikplanering. Det är spännande utmaningar, men vi har jobbat strategiskt med detta i flera år. Vi kommer nu, tillsammans med Scania, göra en driftsanalys över hela vår lastbilsflotta för att se i vilken takt en fullskalig elektrifiering skulle kunna ske, säger Fredrik Fagerström, vd för Godsservice Dalarna, som ingår i Fagerströmsbolagen.
Individuellt anpassade lösningar
År 2030 räknar Scania med att elektrifierade fordon ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Företaget erbjuder redan batteridrivna lastbilar och bussar med räckvidd upp till 250 km per laddning och om ett år kommer Scania kunna erbjuda helelektriska fordon även för regionala transporter.
– Elektrifiering innebär långt mer än en förändring av fordonsflottan för ett åkeri. För att underlätta omställningen arbetar vi nära kunderna för att analysera drift och föreslå kundanpassade lösningar för varje enskilt transportuppdrag. För att övergången till elektrifierade transporter ska gå så smidigt som möjligt erbjuder Scania därför en e-mobilitetslösning som omfattar ellastbilar, laddutrustning och installation via partners, finansiering, uppkopplade tjänster, service och reparationer, säger Jessica Björkquist, emobility-ansvarig, Scania Sverige.
Källa: DB Schenker