VTI värd för internationell konferens om trafik- och transportpsykologi
Fortsatt arbete med nollvisionen för ett säkert transportsystem som också är hållbart och uppfyller FN:s mål. Det var temat för ICTTP 7, den internationella konferensen om trafik- och transportpsykologi i Göteborg som avslutades 25 augusti. VTI arrangerade konferensen tillsammans med SAFER.
Deltagarna kom främst från Europa, men även från andra delar av världen som Australien, Bangladesh, Brasilien, Kenya och USA. Henriette Wallén Warner, senior forskare på VTI, har tillsammans med sitt team arbetat med förberedelserna för konferensen och var mycket nöjd med resultatet och uppslutningen.
– Drygt 300 deltagare var ungefär vad vi hade räknat med, så det är vi mycket nöjda med. Glädjen är dessutom stor att konferensen äntligen har blivit av efter att ha skjutits upp två gånger på grund av Coronapandemin. Normalt brukar konferensen hållas vart fjärde år, säger Henriette Wallén Warner.
Inte minst är hon nöjd med inledningstalarna som gav konferensen extra stjärnglans: Professor emeritus Icek Ajzen vid universitetet i Massachusetts Amherst, USA, doktor Judy Fleiter från Global Road Safety Partnership, professor Natasha Merat vid universitetet i Leeds, UK och professor Graham Parkhurst från universitetet i Bristol.
– Den första dagen inleddes av professor emeritus Icek Ajzen. Han är mest känd för sin teori om beteende – Theory of Planned Behavior. Teorin och hans övriga forskning har hittills lett till att Icek Ajzen har blivit citerad över 400 000 gånger och han är rankad som den mest inflytelserika forskaren inom socialpsykologi, säger Henriette Wallén Warner.
Den andra dagens inledningstalare var Judy Fleiter som delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta med trafiksäkerhet i låg- och medelinkomstländer. De politiska realiteterna och utmaningarna var något hon betonade extra mycket.
Den tredje, och sista dagen inleddes av Natasha Merat och Graham Parkhurst följt av en diskussion om automatisering utifrån olika trafikpsykologiska perspektiv. Natasha Merat presenterade hur utvecklingen av autonoma fordon ser ut. Hon visade på vilka problem som trafikpsykologer måste fokusera på för att säkerställa trafiksäkerhet och hållbarhet. Natasha Merat var övertygad om att hon hinner gå i pension innan autonoma fordon blir allmänt förekommande i verkligheten.
Graham Parkhurst presenterade en liknande bild men mer från ett samhällsperspektiv. Han fokuserade på om automatiserade fordon verkligen kan bidra till att minska de sociala och miljömässiga konsekvenserna av vägtransporter.
Det är svårt att sammanfatta en konferens med över 250 presentationer. Områden som var starkt representerade handlade om självkörande fordon och aktiva trafikanter. Under luncher, fika och konferensmiddag hade forskarna stora möjligheter att nätverka vilket förhoppningsvis kan leda till nya internationella samarbeten.
Källa: VTI
– Drygt 300 deltagare var ungefär vad vi hade räknat med, så det är vi mycket nöjda med. Glädjen är dessutom stor att konferensen äntligen har blivit av efter att ha skjutits upp två gånger på grund av Coronapandemin. Normalt brukar konferensen hållas vart fjärde år, säger Henriette Wallén Warner.
Inte minst är hon nöjd med inledningstalarna som gav konferensen extra stjärnglans: Professor emeritus Icek Ajzen vid universitetet i Massachusetts Amherst, USA, doktor Judy Fleiter från Global Road Safety Partnership, professor Natasha Merat vid universitetet i Leeds, UK och professor Graham Parkhurst från universitetet i Bristol.
– Den första dagen inleddes av professor emeritus Icek Ajzen. Han är mest känd för sin teori om beteende – Theory of Planned Behavior. Teorin och hans övriga forskning har hittills lett till att Icek Ajzen har blivit citerad över 400 000 gånger och han är rankad som den mest inflytelserika forskaren inom socialpsykologi, säger Henriette Wallén Warner.
Den andra dagens inledningstalare var Judy Fleiter som delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta med trafiksäkerhet i låg- och medelinkomstländer. De politiska realiteterna och utmaningarna var något hon betonade extra mycket.
Den tredje, och sista dagen inleddes av Natasha Merat och Graham Parkhurst följt av en diskussion om automatisering utifrån olika trafikpsykologiska perspektiv. Natasha Merat presenterade hur utvecklingen av autonoma fordon ser ut. Hon visade på vilka problem som trafikpsykologer måste fokusera på för att säkerställa trafiksäkerhet och hållbarhet. Natasha Merat var övertygad om att hon hinner gå i pension innan autonoma fordon blir allmänt förekommande i verkligheten.
Graham Parkhurst presenterade en liknande bild men mer från ett samhällsperspektiv. Han fokuserade på om automatiserade fordon verkligen kan bidra till att minska de sociala och miljömässiga konsekvenserna av vägtransporter.
Det är svårt att sammanfatta en konferens med över 250 presentationer. Områden som var starkt representerade handlade om självkörande fordon och aktiva trafikanter. Under luncher, fika och konferensmiddag hade forskarna stora möjligheter att nätverka vilket förhoppningsvis kan leda till nya internationella samarbeten.
Källa: VTI