APM Terminals rapporterar en importökning på 19 % under årets andra halva jämfört med samma period 2023. Detta är den högsta importvolymen sedan "covid-boomen".
"Vi ser nu de högsta importvolymerna på flera år. Den goda balansen mellan import och export är unik på den svenska marknaden och gynnar både godsägare och rederier. När rederierna slipper positionera tomcontainers skapas stora kostnadsbesparingar," säger Per Wahlström, marknadsanalytiker på APM Terminals.
Stora hamnar och större fartyg formar framtidens logistik
Färsk statistik från Sveriges Hamnar visar att de större hamnarna fortsätter vinna marknadsandelar medan mindre hamnar tappar volymer. Enligt Per Wahlström kommer denna trend att accelerera i takt med att nya, större containerfartyg sätts i trafik på linjer till norra Europa.
”Det beställs allt större fartyg, och i rederiernas orderböcker ser vi att de flesta nya fartyg har en kapacitet på 5 000 TEU och mer,” säger Per Wahlström.
Denna utveckling speglas tydligt i APM Terminals volymer under 2024. Trots att terminalen tog emot 20 färre anlöp jämfört med 2023, hanterades 6 500 fler TEU.
”Större fartyg ställer högre krav på infrastruktur. Att driva framtidens hamnar blir alltmer kostsamt, och investeringar i ökad kapacitet och djupare farleder kommer att vara avgörande för att möta de växande behoven,” fortsätter han.
Nya allianser skapar nya spelregler för logistikbranschen
Med start 2025 väntas rederiernas nya nätverksallianser omforma branschens spelregler. Direktanslutningar och hub-and-spoke-modeller används i allt större utsträckning, vilket skapar variation och breddar utbudet från APM Terminals ytterligare.
Lars Jensen, VD och partner på Vespucci Maritime, menar att framgångsfaktorn ligger i förmågan att skräddarsy nätverken efter förändrade handelsmönster. Han tillägger att rederiernas strategier kommer att bli ett kännetecken för logistikåret 2025:
"Utan att förespråka vare sig direktanslutningar eller hub-and-spoke-modeller, råder jag transportköpare att noggrant analysera sina val av nätverk utifrån sina specifika behov i försörjningskedjan, eftersom direktlinjer inte per automatik är de snabbaste," säger Jensen.
Källa: APM Terminals Gothenburg