N.C. Nielsens kunder efterfrågar i hög grad intelligenta logistiklösningar som skapar verkligt mervärde i den dagliga varuhanteringen. Den nya Konecranes E-VER är utvecklad utifrån detta tankesätt, då den i sig själv har skapats genom en energioptimerad process och bygger vidare på de erfarenheter som vunnits med andra elektriska modeller i Konecranes produktportfölj.
Lyftkapaciteten mellan 18–25 ton är ett viktigt steg i Konecranes E-VER-serien och en milstolpe på vägen mot att elektrifiera hela portföljen innan utgången av 2026. På detta sätt ligger Konecranes i framkant med en miljöansvarig produktutveckling och förmågan att leverera starka lösningar inom energioptimering, säkerhet, ergonomi, förarkomfort och laddningsstruktur.
"Konecranes har tagit nästa steg för att elektrifiera produktportföljen. Högre kapacitet på flaggskeppet E-VER möter en efterfrågan från kunder som vill ha utsläppsfri drift, energieffektivitet och en miljövänlig tillverkningsprocess. Vi ser fram emot att presentera denna gaffeltruck, som sätter nya standarder i kategorin", säger försäljningschef Jørgen Peter Lund från N.C. Nielsen.
Med sin lyftkapacitet på mellan 18–25 ton möjliggör den nya Konecranes hantering av de tyngsta och mest utmanande materialen. Dess robusta konstruktion, beprövade teknik och pålitliga köregenskaper gör den till ett utmärkt val för miljöansvariga företag som har valt att gå i en grönare riktning med sin maskinpark.
De individuellt anpassade litiumjonbatterierna är en effektiv, säker och långvarig energikälla för maskinen. De bidrar till att säkerställa hög energieffektivitet, låga energiförluster och möjligheten att ladda under arbetsdagen. Batterierna är utvecklade med ett Battery Management System (BMS) som övervakar batteriets hälsotillstånd och temperatur under alla förhållanden.
"Konecranes E-VER är utvecklad för att uppnå hög effekt med låg energiförbrukning. Detta görs med en noggrant avstämd teknologi där litiumjonbatterier, den elektriska drivlinan och ett inbyggt system för att återvinna energi skapar optimal energianvändning. Vi erbjuder även en flexibel laddningsinfrastruktur, där vi kan installera laddningsstationer överallt i företaget", säger Jørgen Peter Lund.
Med färre rörliga delar och en modulär konstruktion på Konecranes E-VER är det möjligt att hålla underhållskostnaderna på en låg nivå. Batterierna är underhållsfria, motorn utvecklar praktiskt taget ingen värme och vibrationerna under körning är minimala. Detta säkerställer hög driftstid, enkelt underhåll och avsevärt lägre servicekostnader jämfört med dieseltruckar.
Förarhytten i de nya Konecranes E-VER gaffeltruckarna är i en klass för sig. Den kallas OPTIMA, eftersom allt viktigt för förarkomforten har optimerats. Utsikten från den upphöjda positionen är enastående, rymligheten är förbättrad, instrumenteringen är ergonomiskt utformad och hytten är ett högteknologiskt mästerverk med både joystickstyrning, pekskärmar och enkel inställning.
Konecranes E-VER levereras som standard med den avancerade Truconnect-programvaran, som samlar in all nödvändig data för att optimera driften. Här får du en mängd relevant information för löpande övervakning, daglig optimering av driften och rapportering om exempelvis energiförbrukning, driftstid, tomgång, underhåll och säkerhet.
Källa: N.C. Nielsen