Så använder DB Schenker lagerautomation för modern handel
2022-03-02
Bild: DB Schenker AutoStore är ett automatiskt lagrings- och hämtningssystem som använder robotar för att transportera behållare med varor från hyllsystemet.
Modern e-handel och omnikanalsförsäljning kräver helt andra lösningar än förr. Med dagens alltmer komplexa affärer och ökade krav på effektivitet kan en automatisk lagerhantering vara lösningen. Tillsammans med MQ Marqet, en ledande återförsäljare av högkvalitativt mode i Sverige, har DB Schenker skapat en lösning med automatiserad order- och returhantering.
En lösning som sätter ribban för hållbar och smidig logistik, och som kommer stärka både DB Schenkers och MQ Marqets position inom e-handel.
– Det är förstås viktigt att känna till vilken teknik som finns tillgänglig på marknaden, men ännu viktigare är det att ha en förståelse för hur tekniken kan användas i våra kunders verksamhet. Det är så vi tillför verkligt värde, säger Ingo Brauckmann, Executive Vice President Contract Logistics/SCM Europe på DB Schenker.
AutoStore är ett automatiskt lagrings- och hämtningssystem som använder robotar för att transportera behållare med varor från hyllsystemet. Det körs på intelligent programvara som är kopplad till DB Schenkers lagerhanteringssystem. I helhetslösningen ingår även en sorteringsanläggning och en sektion för upphängning av plagg – det vill säga för e-handel och butikspåfyllningsverksamhet på MQ Marqet.
– Vi är väldigt glada över att kunna hjälpa MQ Marqet i vårt moderna automatiserade logistikcenter. Den innovativa lösningen är skalbar och kan enkelt byggas ut för fler kunder på den snabbt växande B2C-marknaden. Lösningen sparar dessutom utrymme och ger en mer ergonomisk arbetsmiljö, säger Håkan Nydén, vd Schenker Logistics AB och chef för kontraktslogistik, DB Schenker i Sverige & Danmark.
AutoStore är en del av DB Schenkers e-handelsportfölj, som riktar sig till kunder med omfattande onlineverksamheter där effektivitetskraven är höga. Investeringar i automatisering av lagerhantering visar DB Schenkers ambition att gå i bräschen för modern omnikanalshandel både online och i butik.